Hvordan virker en siddebold?

 

En stillesiddende livsstil giver rygproblemer

Ondt i ryggen er en folkesygdom, der rammer en stor del af befolkningen hvert år. Men det er der en naturlig forklaring på, idet alt for mange tilbringer dagens timer siddende på en stol i den samme stilling uden at bevæge deres krop. 
De mange rygproblemer er kort sagt et resultat af vores 'moderne' livsstil, hvor vi sidder for meget og for længe – i skolen, på arbejdet og sågar også i fritiden bl.a. foran computeren. 
Manglen på bevægelse fører til manglende træning af musklerne og ender med at blive en alvorlig risikofaktor for vores rygsundhed.

Vores siddebolde er derfor vokset frem af et behov for et sundt og rygvenligt alternativ til den traditionelle stol. I modsætning til en stol er siddebolden aktiv og giver efter, hvilket stimulerer de dybe ryg- og mavemuskler og øger blodcirkulationen. Når du sidder på bolden, kan du ikke undgå at sætte ryggens muskelkorps på arbejde. Det styrker dine rygmuskler og forbedrer din balanceevne. Vores siddeboldbold foregriber med andre ord din risiko for at få rygproblemer i fremtiden.
 
 

Hvad er forskellen på en siddebold og en almindelig stol?

Mange synker sammen når de sidder på en almindelig stol. Ryggen rundes og bliver formet som et "C". Dette gør rygmusklerne slappe, så de ikke kan hjælpe til at holde rygsøjlen i dens naturlige position. Samtidig lukker denne siddestilling også af for blodcirkulationen i kroppen, hvilket både giver trætte muskler, en mere besværet vejrtrækning og mindre energi.
 
Med en siddebold bliver det ”at sidde ned” ikke længere en statisk bevægelse, men en dynamisk og aktiv bevægelse.
Når du sidder på en siddebold, bliver din rygsøjle naturligt holdt i sin naturlige S-form. Din kropsholdning bliver på den måde løftet, og ryg- og mavemusklerne aktiveres til at opretholde rygsøjlen.
 
En siddebold er lidt højere end en traditionel kontorstol, så dine hofter vil være lidt højere oppe end dine knæ når du sidder ned. At sidde på denne måde åbner op for blodomløbet til benene og holder hele kroppen igang. Med andre ord opfatter kroppen det som om den går, når du sidder på bolden. 
 
Når man sidder på et underlag, der er i bevægelse, ændres siddestillingen konstant, hvilket er med til at stabilisere kroppen. Dertil kommer, at muskulaturen styrkes, hvorved blodcirkulationen i kroppen forbedres. Dette giver både en sundere krop og øget energi og koncentration. 
 
Læs mere om fordelene ved at anvende en siddebold istedet for en kontorstol på arbejdspladsen her og se vores udvalg af siddebolde med ben her
 

 
 
 

En siddebold eller en træningsbold?

 
Selvfølgelig er en siddebold et oplagt alternativ til en almindelig stol, i alle situationer hvor du normalt sidder stille i lang tid - det kan være på arbejdet, eller i foran computeren eller fjernsynet i din fritid. Her bliver dine kernemuskler, din ryg og din balance styrket, mens du arbejder eller slappper af. 

Vores siddebolde med ben er skabt til at bruges som et alternativ til en stol, da de små ben gør at den ikke triller rundt når den ikke er i brug.
Vores træningsbolde har derimod ingen ben, men kan også sagtens bruges til at sidde på. 
Du finder vores træningsbolde uden ben her
 
 
 
 

Uanset om du vælger en siddebold med ben eller en træningsbold uden, så kan du også træne med den. Der findes masser af øvelser for hele kroppen som du kan lave med din bold. Vi har samlet et udvalg her

 

Siddebolde og træningsbolde til børn

Børn i alle aldre kan også sagtens have glæde af en træningsbold eller siddebold. Mindre børn kan bruge den som et tumlemøbel der er sjov at lege med samtidig med at den styrker deres balance og motorik. Større børn kan også bruge den som et alternativ til en stol til de stillesiddende aktiviteter.

Her kan du læse meget mere om de mange muligheder for at lege og træne med dine børn og en bold og her kan du se vores helt unikke udvalg af siddebolde og træningsbolde til børn.