Teorien bag vores bolde og siddepuder

Ondt i ryggen er en folkesygdom – det problem gør vores bolde noget ved!


Ondt i ryggen er en folkesygdom, der rammer en stor del af befolkningen hvert år. Men det er der en naturlig forklaring på, idet alt for mange tilbringer dagens timer siddende på en stol i den samme stilling uden at bevæge deres krop. De mange rygproblemer er kort sagt et resultat af vores 'moderne' livsstil, hvor vi sidder for meget og for længe – i skolen, på arbejdet og sågar også i fritiden bl.a. foran computeren. Manglen på bevægelse fører til manglende træning af musklerne og ender med at blive en alvorlig risikofaktor for vores rygsundhed.
Vores siddebolde er derfor vokset frem af et behov for et sundt og rygvenligt alternativ til den traditionelle stol. I modsætning til en stol er bolden aktiv og giver efter, hvilket stimulerer de dybe ryg- og mavemuskler og øger blodcirkulationen. Når du sidder på bolden, kan du ikke undgå at tvinge ryggens muskelkorps på arbejde. Det styrker dine rygmuskler og forbedrer din balanceevne. Vores bold foregriber med andre ord din risiko for at få rygproblemer i fremtiden.
 

Hvad er forskellen på siddebold kontra en almindelig stol?


Nedenfor har vi illustreret, hvad der sker med din ryg, når du sidder på vores bold sammenlignet med en almindelig stol:
 
Siddebold

Hvad sker der med ryggen, når du sidder på en almindelig stol?

 
Kroppen blev desværre ikke taget med på råd, dengang stolen blev opfundet. Det betyder, at mange stole er designet ud fra helt andre kriterier end dem, der gavner kroppen. Men kroppen er ikke skabt til at sidde ned, men til at gå, stå og ligge ned.
På en normal stol sidder de fleste og hænger i muskulaturen, og rygsøjlen kommer til at ligne et "C". Det er skidt for kroppen, da en stærk ryg fra naturens side har en dobbelt "S" form, jf. illustrationen ovenfor.
 

Hvad sker der med ryggen, når du sidder på vores siddebold?


Vores bold er med til at fremme og opretholde den dobbelte ”S” form, som vi er skabt med fra naturens side. Når du sidder på vores bold, skal sædehøjden være højere end knæleddet med en vinkel på 15-20°. Denne stilling sikrer, at sædet og hovedet forbliver i den korrekte position. Desuden lukkes blodomløbet i benene ikke af, når du sidder på bolden i modsætning til en traditionel stol. Det betyder igen, at du ikke konstant skal flytte på benene, fordi kroppen opfatter det som om, den går, når du sidder på bolden.
Pezzi siddebolden styrker ryggens muskelkorps
En Pezzi siddebold/gymnastikbold kan uden møje og besvær sikre, at rygsøjlens muskelkorset forbliver stærkt, fordi ”bare det at sidde på bolden” er med til at styrke rygmusklerne – hvad enten det er på arbejdet, i skolen og hjemmet. Bolden bliver til en slags bevægelig stol, som stimulerer musklerne og styrker balancen. Med en siddebold bliver det ”at sidde ned” ikke længere en statisk bevægelse, men en dynamisk og aktiv bevægelse.

Når man sidder på et underlag, der er i bevægelse, ændres siddestillingen konstant, hvilket er med til at stabilisere kroppen. Dertil kommer, at muskulaturen styrkes, hvorved blodcirkulationen i kroppen forbedres, og det giver øget næringstilførsel til vævene.


Activa disc og FIT SIT skråpuden er løsning til den almindelige stol, møder eller på lange køreture


Med en Activa Disc eller en FIT SIT skråpude på stolen kan du overføre nogle af boldens fordele til en almindelig stol. Når du fylder Activa Disc’en eller FIT SIT skråpuden med den mængde luft, der passer til dig, kommer du til at sidde lidt ustabilt, hvorved du opnår lidt af den samme bevægelighed, som når du sidder på bolden. Activa Disc’en eller FIT SIT skråpuden kan også benyttes som lændestøtte i fx bilen.
 

Fordele ved Activa Disc og FIT SIT skråpuden

 
FIT SIT er som nævnt en skråpude, der sikrer, at dine ben kommer til at gå skråt ned. Dermed fås en bedre holdning end, når man sidder på en almindelig stol. Activa er en "flad" luftfyldt siddepude – den er let at tage med til fx møder, men er også genial i bilen – Hvis du bruger den i bilen, skal du kun fylde lidt luft i den. Ellers risikerer du at komme til at sidde for ustabilt. En af fordelene ved Activa er, at dine ben ikke så let "sover", og at du oplever større velvære især på lange køreture – samtidig med at det er let at ændre på kørestillingen ved at flytte puden om i ryggen.

 
Activa Disc som træningsredskab til balance og knæ, hofter og fodled

 
Activa Disc’en fungerer ligeledes som et glimrende træningsredskab til træning af din balance og til at styrke dine knæ-, hofte- og fodled, når den lægges på gulvet, jf. billedet.




ggdsfsActiva disc som lændestøtte i bilen