Referencer

Undersøgelser af siddeboldens dokumenterede effekt


Siddeboldens positive indvirkning på ryg, koncentration og indlæring


I modsætning til Danmark har man i USA en årelang erfaring i at bruge siddebolde på arbejdspladser, skoler og i daginstitutioner med henblik på at afhjælpe rygproblemer og vanskeligheder med koncentration og indlæring med et godt resultat.
 

Vores siddebolde gør en forskel på arbejdspladser, skoler og daginstitutioner.

 
Hos Siddebold.dk er vi ligeledes tilhængere af, at motion, bevægelse og aktivitet fremmer indlæringen og koncentrationen, men vi tror også fuldt og fast på, at en ryg i bevægelse mindsker rygproblemer nu og i fremtiden. ”Brug bolden, ”sid aktivt" og "læring i bevægelse" har derfor fra start af været de mantraer, vi har levet efter og haft fokus på. Det har betydet, at vi primært har henvendt os til arbejdspladser, skoler og daginstitutioner med vores bolde. Som et resultat af vores arbejde har man nu heldigvis fået øjnene op for boldens mange fordele i både kommunerne og staten.

 
Undersøgelser, der dokumenterer siddeboldens positive effekt på krop og sind


Som dokumentation for boldens positive effekt på krop og sind har vi samlet de undersøgelser, der danner baggrund for boldens dokumenterede effekt i en række links nedenfor. Alle undersøgelserne stammer fra USA.
Hvis I har brug for mere information, et indlæg, et møde eller lignende, må I endelig kontakte os. Vi kommer meget gerne ud på jeres virksomhed, skole eller i jeres daginstitution for at demonstrere siddebolden og fortælle meget mere om boldens gode resultater.
 
Links til de forskellige undersøgelser i pdf-format:
AJOT studiet omhandler brugen af bolde til hyperaktive børn og børn med ADHD samt indretning af klasseværelset – resultaterne fra studiet peger på, at boldene medvirker til at forlænge den tid, børnene sidder stille i klassen – men du kan selv give dig i kast med den interessante læsning og danne dig din egen mening.

 

Uddrag fra avisen ”The Chronicle” skrevet i februar 2009

På side 10 er der en artikel om brugen af bolde i en universitetsklasse, hvor temaet er "sharpening the mind through movement". Artiklen stammer fra magasinet ”The National Association for Kinesiology & Physical Education in Higher Education.”
Man siger, at USA er foran alle andre – og det gælder også inden for brugen af bolde og aktivitet på skoler, gymnasier og universiteter – læs mere om de mange studier både inden for ADHD, uddannelse og på arbejdspladser her (link).